25 June 2016

10 Malam Terakhir--

Assalamualaikum. So ya gais. Kita dah masuk fasa ketiga yakni fasa terakhir bulan ramdhan tahun ni :") Am i right? /check calendar okay already 20 Ramadhan/ Apa khabar iman kita harini? Sihat ke tak? Moga meningkat lah dalam madrasah Ramadhan ini dah moga terus isitiqamah dalam membuat ibadah, in shaa Allah. So, dah nak penghujung Ramadhan ni memang takboleh lari la daripada preparation raya kan? Tayah nak tipu lah kau tak kesah nak balik raya. Aku dekat sini pun dok #countingdays dah. Add on counting duit cukup ke tak nak balik rumah ni hoi :") hahahahhaahahah okay abaikan.

So, back to the topic yeah. Fasa terakhir bulan Ramadhan ni juga dikenali sebagai pembebasan dari api neraka. Jadi, marilah kita sama-sama tingkatkan ibadah di malam-malam terakhir ni. Takpun, cuba istiqamah dalam perkara kebaikan yang kita buat. Sikit-sikit pun tkde hal bro janji istiqamah. Istiqamah tu maksudnya berterusan. Bukannya sebab bulan Ramadhan je buat baik then habis Ramadhan jadi jahat balik, eh? Okay tak tak contoh je tu. Jangan sentap hokeii? 

Anyway, sama-sama la berubah kan. Sampai bila kau nak stick pada satu keadaan tu je. Berubah. Biar lah orang nak cakap bajet baik ke ape ke. Aku ingat satu pesan senior ni masa ada program kat surau, "Kalau orang cakap kat kau bajet baik ke, cakap balik dekat dia, okay la dari kau sampai bila nak bajet jahat?" Uhuks. Tak deep lagi taktahu lah. Ingat, mati tu bila-bila je. Maybe sesaat lagi ke sejam lagi ke semiggu lagi ke ape ke. Kau boleh make sure ke malam ni kau tidur kan, then kau memang seyakin dan pastinya kau bangun hidup bernafas lagi esok pagi. Berani ke cakap camtu? 

So, nak tegaskan kat sini. Sama-sama lah kita tanamkan niat nak berubah tu. Slow-slow takpe janji usaha tu ada. In shaa Allah, hidayah tu milik Allah. Minta doa pada Dia. 

Aku bukan nak bagi tazkirah ke ape bajet ustazah ke kat sini, cuma suatu bebelan untuk diri sendiri jugak ni. Nak baca, nak komen, boleh je :) Moga ada manfaat lah disebalik penulisan entry aku di pagi-pagi sabtu yang indah ni. 

Refleks diri sendiri, pilih kita nak jadi yang mana. Pilihan di tangan anda. 


INGAT! Ini mungkin Ramadhan yang terakhir untuk kita. Kita taktahu tahun depan sempat lagi ke kita jumpa dengan bulan Ramadhan ni. So, jangan la sia-siakan masa kita dalam bulan ni. Rebutlah peluang dan ganjaran yang diberi dalam bulan yang mulia ni. :)

**ADD ON: Untuk gegirls di luar sana yang tkboleh puasa sebab uzur *ehem. Jangan risau, kalau tkboleh puasa solat and so on,ibadah tu bukannya terhad kpd solat puasa apa semua tu je, okay? Banyak lagi benda lain yang kau boleh buat dalam bulan puasa ni. So it depends on yourself samada kau rajin atau tak je nak buat amal jariah. 



**credit gambar: Google

No comments: