29 December 2015

Jatuh; bangun semula.

Assalamualaikum dan selamat petang blogger-ians semua.
Tiga hari aku tak online. Peh sibuk bebenau. Hahaha tipu, bukan sibuk pun just malas nak on laptop. Muehehe. /kejap tengah cari topik nak bincang banyak sangat nak taip sampai kena pilih yang betul2 banyak idea nak dicurahkan je/

Okay tak tajuk ni? Keh-

Kenapa aku pilih tajuk ni? Sebab dua hari yang lepas aku baru je terjatuh katil auch, bukan masa tengah tidur eh tapi masa duduk atas tu, terduduk kt penjuru katil sgt then jatuh lah. LOL sakit dia takpayah cerita la tp watlek watpis je aku kan sado. Koh- Btw, jatuh kat sini tak semestinya dalam konteks maksud sebenar jatuh tu kay. Ada banyak maksud 'jatuh' ni. Contohnya, 'terjatuh' dalam pelajaran, terjatuh hati, terjatuh cinta, terjatuh tangga terjatuh dalam kehidupan and banyak lagi lah. 

In life, we do have some time yang mana kita rasa 'down' sbb sesuatu. That is also part of 'terjatuh' dalam kehidupan yknow. As for me, pengalaman aku sendiri untuk 'jatuh' dalam pelajaran ialah masa aku form2. The first time i got B for Math. Maybe bagi korang it was like nothing kan. Tapi bg aku yang boleh la dikatakan acahacah minat math dari darjah satu ni, result tu boleh buat gua terduduk tergamam lepastu nak jerit sampai dengaq habes satu blok. Kah over. Idokle tu baru math form2 kau masa tu dah takboleh nak hadam. Tak jumpa encik Addmath form4 lagi. Kahkah yang tu lagi lah rasa nak lari dari kelas kau tahu. 

Okay back to zaman form2 aku. Aku dapat result camtu atas kesalahan diri sendiri. Masa tu lah galak nak bercinta, upps 'terjatuh' cinta. Cinta anak monyet bak kata cikgu math aku sendiri. Then tu result tu kifarah dosa lah. Em *speechless sentap mengenangkan dosa lampau. Huhuhu. Okay back. Sebab result aku yang cmtu aku mula benci takfaham subjek math. Bawak sampai ke menengah atas. Habislah sebab kalau math pun takleh skor kau agak Addmath nak menolong ke? Keh-

So masa form4 result math aku masih teruk. Adddmath takpayah cakap. Normal ah kalau failed. Sampai la final exam form4 aku tekad study sungguhsungguh sbjek math sbb aku rasa down gilababi kut tengok result aku banding dengan kawankawan aku. Pehal aku takboleh nak skor padahal orang lain boleh en? Masa tu lah aku minta kawan aku yg terrer math ajaq aku petangpetang :") And finally i got my A's back for paper math utk that year. Huhu. Senanye nak cakap, senang je math tu. Janganla dk buat perangai huduh nak benci math lepastu tiap kali waktu math kau main /aduh aku tak buat waktu math tapi waktu addmath hahahaaahahha/

Jatuh ni ada banyak jenis jatuh kan. Yang aku cerita ni salahsatu yang pernah aku alami dalam hidup aku sendiri. Hidup orang lain, mana lah aku nak tahu kan? Anyway, jangan jadikan alasan kau jatuh tu untuk kau terus gagal forever.

Kesimpulan kat sini. There is time bilamana kau down ke jatuh sebab apapun, kau kena bangun semula! Jangan nak jatuh forever, jangan jadi loser okay? Kalau tak usaha memang apapun kita takkan dapat. Serious talk. Bangkit dengan usaha diri sendiri. Jangan nak pikir ada orang akan datang hulur tangan ajak kau bangun. Kalau ada, kau bertuah. Kalau tak? Kau nak tunggu sampai bila weh? Sebab tu kena bangun sendiri. 

That's all. Peace. Assalamualaikum! 

p/s: sorry sebab entry aku selalu panjang berjela huhuhu T.T aku bila dah start menulis peh kalau boleh takleh stop. Okbai.

3 comments:

Fav Beans said...

Yup, kadang2 kena jatuh supaya kita tersedar dari main2 sebelum ni. Hehe. Nice la tulis panjang2, baru seronok baca ^^,

Sofie Adie said...

betul betul...
kadang kita selalu bencikan sesuatu tanpa belajar untuk memahaminya...
sama macam jatuh...kita tak suka jatuh...tapi bila kita dah jatuh, baru kita sedar jatuh itulah yang banyak sedarkan kita...

eh, terpanjang pulak komen...hhehehe ^_^!

Yoo ♡ said...

ahah. dulu pon saya benci subjek maths. bila dapat result tu rasa nak renyuk je. alhamdulillah masih waras XP